En cupcake. En sån där med extra allt. Som ser så perfekt ut på bilden vid receptet, med färgglad glasyr och strössel. Vi känner igen alla ingredienser. Men den känns ändå nästan omöjlig att själv lyckas med. På samma sätt är de globala hållbarhetsmålen en väldigt lockande målbild. På samma sätt är det tydligt att det kommer krävas ett genomtänkt arbete för att nå dit. Att det är ok att göra några misstag längs vägen.
En sak är säker. Till just den målbilden kan det inte bli för många kockar.
Det är dags att kavla upp. En cupcake bakar inte sig själv.
- 17 mål. Men de bildar en gemensam målbild. Det betyder att vi ska ta oss an dem parallellt. Utan att få bort korruption från samhällen kan vi inte fixa skolgång och utbildning för alla. Om vi inte får mer jämlika samhällen kommer hälsa och välbefinnande för alla vara svårt att åstadkomma. Dessutom fungerar det ju på samma sätt tvärtom. Lyckas vi exempelvis nå klimatmålen kan vi samtidigt förebygga svält och fattigdom.
- 2030 är imorgon. Dessutom är många av delmålen satta till 2020. Så det är hög tid att växla upp.
- Målen är mål. Inte bara något som vi kommunikativt kan hänga upp det vi redan gör på.
När vi blickar tillbaka på två år med de globala hållbarhetsmålen så kan vi konstatera att de av företag använts och behandlats på många olika sätt. Vissa bra. Vissa mindre bra. Vissa mer hållbara och långsiktiga än andra.
Vi har samlat på oss en del metoder, exempel och tankar om hur företag strategiskt kan adressera målen för att uppnå både världsnytta och affärsnytta – för i framtiden är det oundvikligen samma sak. Kontakta oss så bakar vi cupcake ihop!
Podcast tips!
Nyfiken på hur de globala hållbarhetsmålen (som vi känner dem) blev till? Vad finns det för potential för företag att arbeta med målen? Lyssna på Jakob Trollbäck och Anna Bruun Månsson i A Sustainable Tomorrows podcast!